11 November 2009

Info utile despre masa de infasat...

In perioada de dupa nastere, scutecul lui bebe trebuie schimbat cam din trei in trei ore (in medie). Sunt mai multe teorii: ca se schimba de preferat inainte de masa (pentru ca daca este dupa, probabil va regurgita putin din cauza "gimnasticii), ca trebuie schimbat de indata ce face, ca nu e o problema daca nu e schimbat imediat pentru ca de aceea are stratul de protectie al cremei si ca ca noaptea nu trebuie schimbat decat daca a avut scaun (ideea fiind sa nu fie trezit, pe cat posibil). Mai sunt... nu le stiu pe toate... ideea este ca fiecare parinte isi gaseste ritmul propriu (vorbim aici de un parinte normal). Cert este ca de obicei bebe tinde sa faca la masa, taman dupa ce a fost schimbat :-)...

La schimbare se pot folosi servetele umede sau apa calda... si apoi se da cu crema si se pune scutecul. Exista reguli privitor la curatat, mai ales la fete- se sterge din fata in spate... Scutecele sunt din cele de unica folosinta (reciclabile sau nu, cu sau fara chimicale - la DM sau in magazinele bio) sau din cele refolosibile (se gasesc in special in magazinele online). La servetelele umede este foarte utila o cutie (majoritatea marcilor vand servetele si cu cutie) in care sa se puna rezervele, e mai usor de manevrat asa. iar servetelele sunt si ele de diverse tipuri, sensitive, parfumate, cu crema, cu ulei sau, tot asa, bio, fara chimicale (tot online sau in magazinele bio). La fel si cremele, bio sau nu, de tip Bepanthen (extrem de popular), sau Weleda (de exemplu)... cu oxid de zinc, cu galbenele etc.

Masa de infasat, in varianta ideala, este la inaltime, sa nu implice multe aplecari pentru ca la inceput se schimba scutece de ~6-8 ori pe zi. Si trebuie sa aiba aproape cele necesare schimbarii (scutece, creme, servetele umede etc).

In mare, sunt mai multe variante:
- cu cada sub ea - cadita merge utilizata pana pe la sase luni si e bine sa fie cu scurgere, asa se umple si se goleste cu o galeata
- de pus pe patut- este rigida si se pune sprijinita pe laturile lungi ale patului- se gaseste de vanzare cu sau separata de patut. Tarcurile au si ele o varianta similara.
- exista saltelutele de infasat, moi, fara partea rigida (de lemn de dedesubt) si varianta aceasta sau cea anterioara se pot pune pe o comoda, preferabil cu marginile ceva mai inalte, ca sa nu cada bebe
- sau exista comode cu salteluta gata incorporata in partea superioara
- ori se poate folosi un pat, o canapea etc. Cu sau fara variantele de saltelute mobile de mai sus

Majoritatea meselor de infasat sunt impermeabile si usor de curatat. Pe ele se pot pune ori o carpa (facuta din finet sau din cele cumparate), ori chiar se gasesc de vanzare paturici absorbante (de la cateva marci de scutece, sau merg si cele marca Seni), cu o fata din material moale si un strat impermeabil dedesubt.

In preajma mesei de infasat este util un spatiu de depozitare, minim pentru scutece, creme, servetele... chiar pentru hainutele de schimb, medicamente, etc. Aceasta si pentru ca in toate situatiile se recomanda mare atentie la bebe- se poate misca/ rostogoli si cadea, de aceea nu trebuie lasat singur. Multe dintre variantele de tip comoda au diverse spatii de depozitare atasate, sau exista chiar diverse sisteme compartimentate, din plastic sau material textil (de cele mai multe ori), ce se pot atasa de masuta de infasat sau patutul existent.

Legat de problema infasatului: exista si cosuri de gunoi pentru scutece. De cele mai multe ori au avantajul ca trebuie aruncate cam o data pe saptamana (spre deosebire de aproape zilnic) si au rezerve cu pungi speciale care nu lasa mirosul sa iasa.

8 comments:

Anonymous said...

sunt o viitoare mamica in 8 luni. Iti urmaresc blogul cu mult interes si informatiile sunt extrem de utile. Baia copilului trebuie facuta zilnic? Si mai am o intrebare, unele mame calca hainele. E bine sa fie calcate sau doar bine spalate si limpezite

Zu said...

Buna, mutumesc pentru vorbele frumoase, nu sunt experta si nici nu am pretentia dar m-am gandit ca poate experienta mea ajuta- sunt informatii din care fiecare poate alege ce i se potriveste :-)...

Stiu pe cineva care i-a facut baie copilului la doua zile, noi am preferat sa-l spalam in fiecare seara, in ideea unui ritual repetat la aceeasi ora, menit sa-l pregateasca de culcare si sa-l linisteasca, plus ca se obisnuieste cu apa. Insa se poate si altfel, dupa cum am si vazut, mai ales ca iarna poate sa fie mai usor asa, din cauza frigului.

Cu spalatul... e mai mult de scris, noi am mers pe ideea spalatului cu inca o runda suplimentara de clatire la masina de spalat si fara calcat. Le-am calcat doar prima data, atunci cand am nascut, pe cele pregatite atunci, dupa aceea nu, nimic (in fine, decat daca sunt sifonate :D)... Insa am spalat si spal inca toate hainele, husele, lucrurile copilului inainte de prima utilizare, chiar daca sunt noi. Si mai e si problema detergentului si a balsamului... mai multe de spus aici :D, am sa incerc sa le detaliez intr-un post viitor... daca insa te pot ajuta cu alte informatii da-mi un semn pe mail :-)...

Anonymous said...

Iti multumesc mult pentru informatii. E destul de stresant cate trebuie sa stii in pespectiva venirii unui copil mai ales daca nu ai experienta. Ma gandesc de pilda ca primele trei luni sunt un cosmar din cauza lipsei somnului, dupa cum mi-au povestit alte mame. Nu o sa ezit sa iti scriu cand ma voi impotmoli si voi avea intrebari. Alice.

maria said...

zi cu detergentul ca tocmai trec prin dilema sa iau- sa nu iau.....apropo de huse- ai spalat si aparatorile de pat? eu intru in concediu intr-o saptamana si ma pregatesc de marea spalare

Zu said...

Am avut o revelatie: mai scrisesem una-alta si la postul despre bagajul pentru maternitate, dar aici e mai detaliat...

@Alice: Da, e greu la inceput, mai ales ca de fapt nu exista o singura cale buna, o reteta pe care sa o inveti si sa o aplici- se poate in mai multe feluri si cand fiecare iti recomanda altceva, incepi sa bajbai si sa te lase nervii :-). Si cu somnul e groaznic, practic te trezesti la fiecare 3 ore, asta dupa ce ca mai esti si naucita, coplesita si in plina revenire dupa nastere... Cel mai bun sfat e tot cel cu "atunci cand doarme copilul, dormi si tu". E greu sa iti intre in ritm, insa lasa vasele nespalate, rufele, sotul, televizorul si dormi :D.

@Maria Coman: Am spalat TOT. Inclusiv aparatorile, husa de carucior, scaun auto, tot ce am prins... :-)). Inca mai spal tot ce e nou, am zis ca fac asta pana pe la un an.

Exista un detergent special pentru bebe, Dermalin, numai in farmaciile Sensiblu, insa eu am folosit mereu Persil Sensitive (la recomandarea unei prietene) si nu am avut probleme. Ca balsam am folosit Lenor Sensitive (tot asa, recomandat). Cel mai usor face alergie la balsam, nu la detergent- bebe a facut (dar era si foarte mic, copilul prietenei mele nu a facut) si am scos balsamul, pe care l-am reintrodus dupa cateva luni... si de atunci e totul ok.

Acum folosesc orice tip de detergent Persil (cel mai des tot Sensitive) si orice Lenor, fara restrictii. Si mai clatesc rufele o data, asta am facut mereu.

Unknown said...

dragi mamici actuale si viitoare, imi permit si eu o parere: eu am folosit in primele luni balsam de la chicco, apoi am trecut pe silan sensitive; detergentul a fost si este acelsi folist si pt noi; alegerea difera in functie de sensibilitatea fiecarul copil...
viitoare mamica....la inceput o sa-ti fie putin greu, apOi vei alege detrgentul, balsamul, scutecele...si programul de bait dupa propria-ti intuitie :)...succes!
SI NU UITA SFATUL LUI ZU: cdormi si tu cand doarme cel mic! e sfant!
Zu...te pup! Alice (o mamica o idee mai novice decat tine:)

Zu said...

@Alice: bine ai venit, multumesc pentru completari, sunt tare utile. Uite ca eu nu stiam de balsamul de la Chicco...:D, desi acum deja nu mai e cazul.

mariamirabela said...

Si eu spal tot ce-i nou, mai ales pentru copil: aparatorile de pat, husa de la carucior, husa de la scaunul de masina, aparatoarea saltelei, salteluta de activitati, plus jucariile de plus.

Si inca ceva: nu pun niciodata copilul pe cuvertura, pat, fotoliu, scaun, orice fara sa asez inainte paturica/muselina ei.

Eu ii calc lucrusoarele, imi ia foarte mult timp si ma gandesc sa renunt, mai ales ca in curand se apropie de patru luni. Un sfat important pentru cine alege sa le calce: se calca pe dos, nu pe fata, pentru ca trebuie "sterilizata" partea ce intra in contact cu corpul copilasului.