07 August 2008

Servicii servite bine

Cand eram mica trebuia sa matur in bucatarie... asa ca eu balanganeam nitel matura pe podea si ziceam gata!, fericita ca am rezolvat-o si pe asta. Tata, venit sa vada ce fac, mi-a spus pe un ton destul de ferm ca "daca tot faci un lucru, fa-l bine". A fost una dintre primele lectii invatate de la el si mi s-a lipit bine de creier. Daca tot pui mana sa faci ceva si investesti timp si efort, fa-o naibii bine, nu de mantuiala.

Si imi mai aduc aminte de un santier din Germania, unde lucrau si romani: aveau nevoie de o scarita la una dintre baraci, asa ca romanasii improvizau o chestie subreda care se strica aproape saptamanal si trebuia refacuta... Totul pana cand s-au saturat nemtii de baletul asta: au investit ceva mai multa rabdare si atentie si au facut o scarita zdravana care a rezistat pe pozitii timp indelungat. Faci o data si faci bine.

Iar lately m-am tot ciocnit de oameni din domeniul serviciilor care isi fac treaba de mantuiala si pfff, e destul de uimitor atat timp cat e vorba despre un om care vinde ceva...

Cea mai socanta este varianta de om de vanzari "superior" tie... Recent m-a sunat prietena tipului asta, avand basic aceleasi probleme: tupeu cat cuprinde, lipsa de politete, agresivitate si o baza de date gresita in care numarul meu de telefon este langa numele lui Bu. Tonul ei: de intimidare. Al meu: politicos. Ce a vrut? Pai, pe rand: numarul corect de telefon al lui Bu (nu l-a primit) si un numar de fax la care sa ne trimita informatii despre piata de capital. Care informatii i-am spus ca nu ne intereseaza. Asa ca mi-a explicat savant ca orice om de afaceri serios este interesat de piata de capital (is it me sau tocmai m-a facut sa ma simt tembela???). Ok, dar totusi noi nu dorim sa primim aceste informatii, multumim frumos. Pai da, zice ea, dar sunt doar niste informatii, nu este o oferta si nu trebuie sa faceti nimic, doar sa-mi dati numarul de fax ca sa le pot trimite. Doamna, zic eu, este drepul meu sa aleg sa NU primesc aceste informatii si eu aleg sa NU le primesc, multumesc mult. Moment in care mi-a inchis telefonul in nas.

Om de vanzari??? Asta??? Oare vinde ceva la viata ei??? Poate doar cand reuseste sa-i sperie/ intimideze suficient pe cei din telefon, incat sa cumpere de frica si rusine ca altfel sunt prosti...

Dar mai exista si un alt tip de servicii aiurea: omul nepotrivit in locul respectiv. Ieri am fost si eu la cumparaturi de ceva haine potrivite noii mele evolutii in dimensiuni. Cautam in special blugi, dar de holbat ma holbam curioasa la de toate, incercand sa inteleg acest nou domeniu al maternitatii si tot arsenalul de care este nevoie. Asa ca am aterizat si la un magazin "mai scump", plin de tot felul de lucruri si lucrusoare, care mai de care mai dragute si pffff, generatoare de suspine induiosate din partea cumparatoarelor prin care joaca hormonii sarcinii (mda, me too, evident ca m-am extaziat la patuturi de copii si hipopotami desenati pe cadite de plastic). Totul pana la vanzatoare, care in loc sa ma informeze despre toate acele gadget-uri aflate pe acolo, ce si cum fac si sa-mi recomande diverse chestiuni adaptate varstei sarcinii si necesitatilor curente, era pur si simplu cazuta din copac. No kidding. Balmajea niste raspunsuri tulburi, nu avea initiativa si, bonus, a vrut sa-mi vanda haine de care aveam nevoie doar dupa nastere si pe care, logic, le voi lua cat mai aproape de acel moment pentru a ma asigura ca dimensiunile corespund- ce sa fac eu cu ele in luna a treia, ma rog???? De ce zic ca era cazuta din copac? pentru ca nici macar nu stia ca sunt pentru "dupa nastere" desi EU (care nu lucrez in domeniu) stiam cate ceva si, in plus, scria frumusel pe ambalaj :D.

So, ma intreb: nu e normal sa fie pregatita pe domeniu? Daca nu stie- sa se informeze... sa poata spune ceva clientelor (mai e si un subiect delicat- maternitatea- care totusi trebuie tratat cu grija pentru ca viitoarele mame sunt agitate si preocupate sa faca alegerea corecta)... sa ajute si, pana la urma, sa vanda si sa se asigure ca va mai vinde si pe viitor, ca i se vor intoarce clientele in magazin, ca doar asta e treaba ei acolo. Si daca tot s-a angajat acolo si tot se frasuie toata ziua prin magaziunul ala mare, de ce sa nu incerce sa o faca si bine, sa fie saritoare, sa dea macar impresia ca o preocupa, sa mai lege doua idei, ceva...

Iar un astfel de om dauneaza enorm imaginii firmei la care lucreaza- poate sa fie un magazin amenajat super dragut si sa aiba un logo minunat, sau o firma care investeste enorm in incercarea de a ajunge la clienti, pana la urma conteaza enorm si omul cu care intri in contact, el te poate ajuta sa iei decizia finala.

Nu mi-e clara gandirea acesta, pe sistemul "merge si asa", nu cred ca da roade pe termen lung si, in plus, cred ca e o mare greseala fata de propria persoana, in primul rand. E vorba mai ales de timpul TAU, de energia TA, de ce sa iti bati joc de asta??? Daca tot esti acolo si tot faci asta, fa-o bine, fa-o pentru tine, pentru ca cel mai probabil un lucru bine facut te va ajuta pe viitor, hell, in cel mai rau caz nu te va afecta cu nimic, insa un lucru prost facut pana la urma tot se va intoarce impotriva ta intr-un fel sau altul( fie ca va trebui sa muncesti mai mult, sau nu vei avansa profesional, sau va trebui sa reiei problema pentru ca era prost facuta, in fine, exemplele sunt nenumarate).

No comments: