13 March 2015

Ce imi doresc de la scoala copilului meu?

Maria zice bine aici. De-a ce ne jucam? Nu stiu, mi-e greu sa imi dau cu parerea cand 1. sunt abia in fata "sistemului" si n-am cu adevarat experienta unui copil in scoala de stat (abia a implinit 6 ani) si 2. am functionat si mi-am crescut pana acum copilul in afara sistemului, dupa alte valori. Insa ma intreb si eu, acum mai mult ca oricand, ca doar e vorba de alegeri pentru el, de-a ce ne jucam? Si ce vreau eu de la scoala copilului meu?

Ideea mea e ca nu, nu doresc sa-l invete "doar" o meserie si sa se axeze doar pe informatiile necesare pentru a face bani mai tarziu, da, vreau sa fie un om fericit in viata lui, capabil sa gandeasca, sa analizeze, sa ia decizii, sa se bazeze si sa aiba incredere in el insusi... uf, lucruri pe care le-am mai spus, mie imi sunt clare, mi se pare ca lumea si lucrurile se schimba in jurul nostru, informatiile au alta valoare acum si abilitatea de a functiona in fluxul acesta uimitor de opinii, idei, noutati si posibilitati este una de care copilul meu va avea mare nevoie. Si tot asa, il vreau om inainte de profesionist sau expert, il vreau fericit inainte de bogat (da, bon, nici bogat nu ma deranjeaza prea tare, dar nu e prima pe lista), il vreau implinit, echilibrat, increzator, articulat. Am o lista lunga de cuvinte mari si teorii, stiu, e de detaliat :D.

Revenind la "de ce e acesta subiectul hot al momentului", sunt atatea lucruri de reparat, modificat, dezbatut in acest moment incat da, nici eu nu inteleg de ce nu ducem discutia mai departe si de ce nu schimbam mai "prin partile esentiale". E bine ca sunt luari de opinii si ca lumea lupta pentru lucrurile in care crede, insa sunt o groaza de modificari de facut in acest moment in sistemul din tara, lucruri evidente care se impun ca urgente acum si cred ca e mare nevoie ca (si) acestea sa fie puse pe tapet. Ce ne dorim sa avem si ce avem acum? Cum vrem sa fie scoala copiilor nostri? Care este "normalul" pe care il dorim transformat in standard si pe care sa il regasim in orice scoala din tara asta (incluzand si dotari si programa si rezultate si... tot-tot)? Si cum facem sa ajungem acolo?

Btw: daca e sa imi dau cu parerea, bon, eu imi doresc cursuri de dezbateri (debate?), in care copiii sa invete sa argumenteze, sa isi sustina punctul de vedere si sa aiba discutii in contradictoriu fara sa se ajunga la... well, la ce se ajunge pe la noi, ca daca ma uit putin in jur imi dau seama ca latura asta ne lipseste acut. Bref, povestea nu este de a ne impune parerile, de a fi mai tari in gura (ma scuzati) sau de a recurge la atacuri la persoana. Dezbaterea e fundamentul schimbului liber de idei, e un mod fair play de a pune la un loc diferentele de opinie si a putea gasi adevarul (propriu) si implica discernamant, gandire analitica, auocontrol in situatii de stres, abilitatea de a construi un discurs "castigator", ascultare atenta (si asta cu ascultatul ne lipseste acut) si da, o buna cunoastere a limbii (e cam greu sa dezbati cand nu te poti exprima corect si nu poti folosi cuvintele potrivite). Asa ca eu m-as bucura sa vad astfel de cursuri in scoala copilului meu.

No comments: