10 September 2014

To thine own self be true

Pe la sfarsitul anului trecut mi-am facut cont pe Goodreads, un site unde treci cartile citite si cam ce "rating" le dai tu. Era provocarea mea cu mine sa revin la ritmul constant de lecturi (cu un bebe mic e mai greu, acum domnisoara a crescut si reusesc sa ma ocup si de asta). De la inceputul anului si pana acum Goodreads zice ca am citit 47 de carti. Nu le-am pus pe cele legate de jobul meu, de parenting sau pe cele citite cu cel mic (:D) - cumva mi se pare ca acestea intra la alta categorie, sunt "in fisa postului".

Acum ceva timp am gasit o critica interesanta la adresa acestui site, care spunea ca utilizatorii sai au tendinta de a se concentra asupra cantitatii in detrimentul calitatii si ca totul devine o acumulare si o goana dupa imagine deoarece lumea ajuge sa dea puncte in functie si de impresia pe care o lasa celorlalti. Cu cantitatea stau bine, nu-mi pasa, n-am nimic de demonstrat, nu galopez catre nimic, citesc cat apuc si cum apuc.

La rating... mda, asta e o provocare. Nu pentru ce gandesc ceilalti, ci pentru ca intre stelutele de la 1 la 5 mie imi lipseste taman un 4,5, perfect pentru unele carti carora de multe ori nu mi-e clar cat sa le dau. Cu cele proaste e simplu, sunt proaste si gata. Insa uneori parca 5 e prea mult, parca 4 e prea putin... Si cu riscul de a parea o Balanta ciudata, uneori revin asupra notelor, le mai sucesc nitel, parca nu-mi suna chiar bine, armonia nu e totala :D. Ieri am gasit citatul de mai jos si... mmm... cred ca imi voi regandi putin lista de 10 - "cartile care sunt totul, nostalgia placerii de atunci de a citi" :D


Asa am descoperit ca e un exercitiu si ratingul asta, unul care ma incanta - e exercitiul de a iti asculta vocea interioara, de a te izola de tot din exterior si de a iti raspunde la o simpla intrebare" cat de mult mi-a placut mie cartea asta?". Pare simplu, dar nu e, e mult zgomot de fond, e agitatie, e "de stare"... e analiza, te intorci la carte si o rasucesti pe toate partile, o diseci, ii cauti senzatia pierduta, starea pe care ti-a dat-o, o porti in gand o vreme... imi place tot procesul acesta de decantare, de gasire a vocii interioare, de onestitate cu tine insuti."To thine own self be true" zice Shakespeare si eu extind ideea la faptul ca dincolo de ce afisezi la exterior macar in forul tau interior sa cunosti adevarul, sa nu te lasi vrajit de masca pe care o afisezi, tu cu tine sa ramai onest si sa-ti cunosti realitatea, esenta.

4 comments:

Piersi said...

Si eu sunt recunoscatoare pt Goodreads, si tie ca mi-ai explicat cu codul si cum caut cartile :).

Am si eu o gramada de dileme, ce nota sa-i dau. Dar vorba ta, imi place si analiza. Nu cred ca mi-ar placea sa-mi schimb ratingul, pentru ca de obicei primeste o nota atunci, la cald, sub impresia ultimelor pagini. Ulterior, parca incep sa o compar cu altele, si parca nu e corect.

Cu cantitatea nu stau bine, mi-am propus 25 pe anul asta, s-ar putea sa ajung acolo, dar atata pot eu, si-s multumita.

Cred ca datorita tie m-am apucat sa folosesc goodreads-ul si am scotocit mult prin cartile citite de tine pentru recomandari. Si nu mi-a parut rau, si-ti multumesc :)

Vio said...

47 de carti??? Dumnezeule, cat m-am complexat acum!:)))
De cand cu bucla job-copil citesc din 2 in 2, uneori sunt atat de obosita incat adorm cu cartea pe burta..cel mai grav este ca uneori adorm in timp ce-i citesc lui, la culcare:P Adica ianintea lui, care, baiat de baiat, ma trezeste discret "mami, nu dolmim, cititm!"..:))
47 carti...47..bravoooo!
Deci tu, cu doi, poti...Eu, cu unul singur... nu ..e clar..sunt varza! :)))

Zu said...

@Piersi uraaa, me happy - comentariul tau ma face sa ma simt tare bine in pielea mea :-) multumesc

Zu said...

@Vio: in lista mea e o persoana care a citit 127 de la inceputul anului si pana acum (si citeste si carti faine), asa ca eu sunt mic copil :-)))