05 May 2011

Aventuri cu oala sub presiune

Mie imi place sa gatesc. Am noroc si ca nu trebuie sa o fac zilnic, nu e musai sa imi astept sotul cu masa calda in fiecare seara, asa ca ma desfasor cu adevarat doar pentru weekend, motiv pentru care poate ca inca nu m-am blazat inca. Si improvizez destul de mult, astfel incat de multe ori nu pot reproduce identic un fel de mancare. Plus ca vad retete si imi vine chef sa le fac sau mai am idei de adaugiri, cam cum sunt ultimele mele descoperiri: salata de oua de la Easy Peasy, sau pateul de ficat caruia i-am adaugat usturoi (oh, ce bun a fost!), sau prajitura cu iaurt careia ma incapatanez sa-i adaug fructe de padure (bun, bun), ori ciorba de pui a la grec de la Casuta Laurei...

Principiile mele culinare sunt destul de simple: sa se faca repede, sa fie ok pentru copil (si sot, preferabil, desi el e in razboi cu legumele) si sa imi faca placere sa il gatesc - aici e cam ca la design: mai adaugi ingrediente mai gasesti o combinatie... pana cand ajungi la compozitia perfecta (poate de aceea imi si place sa gatesc, pentru ca asociez cu designul). So far vad ca lumea mananca, ba chiar mai cere si supliment cu zambete de incantare pe fata, asa ca una din doua: ori in casa mea intra doar persoane lihnite de foame, ori e bine ce gatesc eu :D.

Revenind insa la ciorba de pui a la grec, aici e de poveste pentru ca taman am primit o oala sub presiune-minune care cred ca este cu mult mai desteapta decat mine (lucru ce incepe sa devina un obicei in casa asta, pfff). So, m-am decis sa las fineturile si sa trec direct la ciorba de mai sus, ca prima reteta executata in minunata oala. Eu (yours trully), impreuna cu a mea prietena, nu mare fan al gatitului, dar posesoare de oala sub presiune si, dap, ati ghicit, cei doi pitici creti printre picioarele noastre. Din tot balamucul asta, a iesit ca 1. oalele noastre nu sunt la fel, asa ca stiinta ei nu se aplica prea bine la oala mea 2. invatata cu supele care fierb si fierb si fierb... am lasat oala cam mult pe foc, asa ca respectiva s-a enervat si a inceput sa scoata vapori de zor. La propriu, vapori aruncati in sus cu un tiuit nervos si care se condensau in zeama de la minunata mea supa, eu procopsind-ma astfel cu o fantana arteziana cu supa pe aragazul din dotare.

???

Dezastrul nu a fost prea mare, doar aragazul de spalat, mai mult socul de a vedea supa pulverizata prin bucatarie... si bataia de cap de a improviza ceva din legumele si orezul ramase aproape fara zeama. Culmea e ca mi-a iesit, am vrajit eu ceva cu alte legume si apa si... etc etc, de au mancat cei doi voinici castroane intregi din ciorba minune, tot weekend-ul.

Intre timp m-am impacat si cu oala sub presiune, am convins-o chiar zilele trecute sa imi faca si o ciorba de loboda... ramane doar o singura intrebare: sper ca nu trebuie sa reiau complicata "reteta" ca sa imi iasa ciorba a la grec la fel de buna si sa o manance piticii, nu???

7 comments:

cookie said...

pff, pai oala asta e buna doar pentru vita, ciolan si fasole, chestii care necesita lots of fierbere adica. in rest, for sure pui si loboda poa' sa fiarba lejer intr-o oala normala. by the way, la mine e spaima suprema oala asta, o manevreaza doar Mishu, eu necalcand in bucatarie pana nu a terminat de fasait:p

Zu said...

Eu o interpretez ca pe o oala care gateste muuult mai repede si mai sanatos (pastreaza mai bine vitaminele) asa ca ma gandesc sa o folosesc atunci cand am de executat o supa rapida si sanatoasa pentru pitic (poate si pentru ca am vazut ca soacra mea face supe in ea) - nu stiu eu daca erau in fisa postului ei, dar i le adaug eu :D. Plus ca merg pe ideea "cat mai putine oale, cu atat mai bine" asa ca daca va binevoi sa execute cat mai multe lucruri din bucataria mea, poate mai scap de cateva oale care oricum mi se par in plus :-)). Dar u do scare me cand imi spui ca o eviti cu sarg...

Irris said...

Vai,mie mi e frica de oala sub presiune...mi a sarit o data garnitura in timpul fierberii si mi a umplut bucataria de aburi...acum sigur e oala mai desteapta decat mine dar am sa fiu eu totusi aia care cedeaza :))))
Si ciorba de loboda se face ultra rapid la oala normala....

Aurelia said...

Am avut si eu probleme cu oala o singura data. Vroiam sa fierb fasole si nu am tinut cont de recomandari, am pus prea multa si cand s-a fiert a depasit nivelul maxim admis (e un semn pe interior). A sarit garnitura, a iesit toata apa, iar eu credeam ca va urma o explozie, motiv pentru care m-am ascuns si am sunat dupa ajutoare.
Am niste prieteni care au avut probleme fiindca nu au asteptat sa se depresurizeze oala si au desfacut capacul, iar toata mancarea a sarit pe pereti.
Eu daca ma grabesc o pun sub apa rece si se depresurizeaza rapid.
Ce nu am invatat eu e cum sa fac sa combin ingrediente cu timpi de fierbere diferiti, astfel incat unele sa nu devina de nerecunoscut, iar altele sa ramana tari.

Radda said...

Detin o oala sub presiune de putina vreme, dar fiind super incantata de ea, ca si tine si eu am inceput sa o folosesc aproape pentru orice. Prima experienta si la mine a fost usor neplacuta: obisnuita sa fierb ciorba de burta (os si burta de vita) ore si ore si ore intregi, in oala sub presiune le-am lasat sa fiarba cam o ora (bineinteles ca nu am avut rabdarea necesara sa citesc si sa si traduc din italiana, spaniola, sau chineza (astea erau singurele variante) instructiunile de fierbere) si m-am trezit ca sunt ultra, super, mega fierte, incat burta pe care ar fi trebuit sa o tai fideluta, era o mare bucata de.....gelatina din care nu am mai inteles nimic. Asadar atat carnea dar mai ales legumele, trebuiesc fierte conform instructiunilor (sau verificate din 10 in 10 min bineinteles asta insemnand egalizarea presiunii, deci oala tb tinuta intai sub jet de apa rece); daca fierberea se face la foc mic, nu e nici un pericol cu supapa; e normal sa fasaie si sa scoata abur (nu e normal sa improaste supa sau piure de legume pe acolo). Oricum eu folosesc oala cu capacul ei inchis etans doar la carne tare, fasole....chestii mai greu de fiert sau cand ma grabesc rau si vreau sa fierb legume in cateva minute, iar in rest o folosesc pe post de oala normala fara a o inchide cu capacul ei (am un alt capac potrivit). Din cate am aflat si eu de pe ici de pe colo, e important ca focul sa nu fie f mare si supapa sa nu fie infundata, in rest nu cred ca e cazul sa te sperie oala :) La cat mai multe mancarici gustoase pregatite in oala sub presiune!! :)

Zu said...

@Irris: Ah, daca toata lumea imi zice sa ma duc sa ma culc... o sa scot loboda din oala asta :D. E prima data cand am facut, asa ca nu stiam prea clar cat dureaza si vroiam sa-mi testez oala.

@Aurelia: Da, am citit si eu ca nu pot pune mai mult de trei sferturi lichid si mai ales sa am grija la alimentele care se umfla in timpul fierberii - si sunt detul de atenta la partea asta, dupa ce am vazut cum poate sa ploua cu supa :D. La ciorba a la grec eu am pus intai puiul, apoi am depresurizat in apa rece si abia apoi am pus legumele - nu stiu daca e ok asa, insa eram la prima experienta cu oala si n-am apucat sa citesc prea multe pe net.

@Radda: ahaaaa, m-am mai dumirit, multumesc. Nu stiam ca o poti folosi si ca oala norbala, chiar ma intrebam chestia asta, pentru ca am nevoie de o oala cu fund dublu sa fierb laptele in ea si asta ar fi fost potrivita.

Alexandra said...

Sincer sunt socata atat de povestea ta cat si cele din comentarii. Eu nu am avut niciodata vreo problema cu oala sub presiune.

Astfel de oale au dispozitive de siguranta care permit eliminarea presiunii in exces si nu te lasa sa le deschizi capacul decat atunci cand acesta se poate deschide in siguranta.

Nu stiu daca exista modele la care sa lipseasca sistemele de siguranta.