20 January 2010

Leapsa despre lectura

Am primit de la mariamirabela o leapsa tare simpatica- este despre carti si mie imi plac mult cartile :D, plus ca mi-a adus aminte ca nu am mai scris despre lecturile mele, cum faceam inainte de nastere si zau ca am citit de la nastere incoace (ok, am citit si multe chestii despre bebelusi :D)... anyway, here we go:

1. Când citiţi, pentru a marca locul unde aţi rămas cu lectura, folosiţi semne de carte sau îndoiţi paginile?
Nu indoi paginile. Nici nu scriu pe carti (in fine, pe cele de scoala am scris, exista si exceptii). Cu cartile si cu painea nu te joci :-) cam asta este ideea mea... stiu ca e o combinatie inedita, insa cand eram mica bunica mea nu ma lasa sa faramitez painea pentru ca "painea de de la Dumnezeu" si trebuie tratata cu respect. Si cartile trebuie respectate, dar mai ales cititorul care vine dupa tine, zic eu ca fiecare trebuie sa dea cartii respective interpretarea proprie, iar orice semn exterior il va "deturna" :D. In schimb folosesc orice alt fel de semn de carte, am un vas in care adun toate semnele pe care le gasesc si cand am nevoie apelez la el, dar uneori pun si servetele, biletele, telefonul... ce gasesc :-)).

2. Aţi primit în ultimul timp o carte drept cadou şi dacă "da" care a fost aceasta?
:-)) Da. Una de la mama, e cu teste de memorie si inteligenta (din cele cu "ce simbol urmeaza" sau probleme de logica, ori chestii care cer "solutii destepte"), pentru ca stie ca imi plac testele - cartea e maaare, grea si cu probleme teribil de dificile... o alta de la Bro'- Elogiul mamei vitrege, de Mario Vargas Llosa, pe care inca nu am citit-o... si o surpriza placuta a fost o carte despre parcul Ioanid, pe care am cerut-o imprumut si am primit-o cadou :D.

3. Citiţi în baie?
Citesc in baie, la masa, pe strada, oriunde. Locuiam aproape de facultate asa ca mergeam pe jos, mereu cu o carte in mana, citind - din cand in cand mai ridicam capul, sa vad daca sunt gropi sau obstacole in fata. Nu, nu am cazut niciodata :D. Iar cand eram mica citeam instructiunile de pe cutiile de detergent din baie, de plictiseala... Le citeam tare si raspicat, ca pe o poezie - eu nu imi aduc aminte insa asa imi povesteste mama, care ma auzea de pe hol.

4. V-aţi gândit vreodată să scrieţi o carte şi dacă "da" care ar fi fost aceasta?
Nu am scris niciodata o carte, insa de gandit m-am gandit pentru ca multa lume imi spune ca ar trebui sa scriu, zic ei ca povestesc cu umor :-). Nu stiu ce sa zic legat de asta...

5. Ce credeţi despre colecţiile de carte de la noi?

Pe vremuri erau: BPT, colectia Meridiane (cu carti de arta, imi pacea tare mult)... acum e mai mult raftul Denisei la Humanitas, ceva la Polirom... nu prea le mai stiu, au aparut atat de multe...

6. Care este cartea preferată?
Ultima data cand am facut un top, a fost "Un veac de singuratate" de García Márquez, dar nu mai fac topuri de mult timp. E greu de comparat, e vorba de momente, stari de spirit, diverse tipuri de lecturi... nu mai fac topuri, daca ma intreaba cineva de carti incep sa insir liste: ce imi aduc aminte ca mi-a placut :-).

7. Vă place să recitiţi unele cărţi şi care ar fi acestea?
In ultimul timp nu am mai recitit, prin scoala- liceu- facultate faceam asta des. Ca exemple (depinde si de perioada de care vorbim) acum imi aduc aminte de "Ciresarii" de Constantin Chirita si "Arta conversatiei" de Ileana Vulpescu :D, dar mai sunt multe.

8. Ce părere aţi avea de o întâlnire cu autorii cărţilor pe care le apreciaţi şi ce le-aţi spune?
Nu simt nevoia, nu prea am ce sa ii intreb, nu pot decat sa le spun banal ca "vaaai, ce mi-a placut cartea..."... Mi se pare ca asta e si ideea, cartea ar trebui sa spuna totul (sau sa nu spuna si sa te puna pe ganduri :D). Eventual sunt persoane cu care mi-ar placea sa discut, ca om, pentru ca dupa cum scriu simt ca ne-am intelege, sunt pe calapodul meu...

9. Vă place să vorbiţi despre ceea ce citiţi şi cu cine?

Imi place sa recomand si sa mi se recomande carti. E greu de ales acum, cand librariile sunt pline de carti. Insa nu vreau sa mi se spuna "povestea", nu vreau sa stiu, nu-mi place sa stiu de dinainte :D. Conteaza doar modul in care vorbeste persoana repsectiva si, da, cat de mult o cunosc, pentru ca daca e genul meu de persoana, inseamna ca citeste si genul meu de carti :-).

10. Care sunt motivele care vă determină să alegeţi o carte pe care să o citiţi?
Autorul, colectia, coperta, starea mea de spirit, recomandarile, cateva pasaje citite, un "feeling" personal legat de carte...

11. Care credeţi că este o lectură "obligatorie", o carte pe care cineva trebuie să o citească?
Cartile care tin de cultura generala, de la "Cei trei muschetari", la "Razboi si pace" si pana la "Un veac de singuratate", ca tot am pomenit de ea :D. Sa ai o idee elementara despre literatura, macar cat sa ai habar cine a scris Anna Karenina, de exemplu... daca nu sa-ti dezvolte pasiunea pentru lectura.

12. Care este locul preferat pentru lectură?
Idealul? Pe un fotoliu confortabil, cu taburet, masuta cu ceva bun de baut, liniste multa, caldura si mult timp de lenevit.

13. Când citiţi ascultaţi muzică sau lecturaţi în linişte?
Nu am un obicei legat de asta, oricum, daca se vorbeste in zona (tv, radio etc) sa nu fie prea tare, ca am tendinta sa ascult mai degraba discutia de acolo :-).

14. Vi s-a întâmplat să citiţi cărţi în format electronic?
Da, dar rar si mai degraba carti de specialitate. Inca nu m-am obisnuit cu ideea, dar imi doresc un ebook reader. Mi se pare cumva trista ideea de a renunta la carti asa cum sunt ele acum, sper totusi sa nu fac asta.

15. Citiţi numai cărţi cumpărate sau şi pe cele care sunt împrumutate?
De toate felurile :-). In ultimul timp nu prea mi-am mai cumparat - ma simt vinovata ca ma plang mereu ca vreau carti, ca nu am carti... si am nu stiu cate necitite dosite prin biblioteca...

16. O carte este pentru mine... Cum aţi descrie o carte?

O carte? Cartea in sine... pentru mine este esentiala. Mda, asta e cuvantul. Esentiala.

P.S. Tocmai a fost mama pe la mine si mi-a adus o carte pe care o vroiam: "Despre dragoste si umbra" de Isabel Allende :D.

Daca e sa o dau mai departe am sa zic Ana pentru ca vreau sa-i zgandar obiceiurile de lectura :D. In plus, tocmai am primit de la ea o leapsa cu citate :-)), la care va provoc pe toti cei care ma cititi si aveti un citat drag :-). De fapt, va provoc si la leapsa aceasta, daca va place, ca mie mi s-a parut tare simpatica :-).

2 comments:

Anonymous said...

Salut www.SpuneNuDrogurilor.com este o echipa recent formata, nonprofit, care si-a propus sa lupte pentru constientizarea opiniei publice, a tinerilor debusolati de societatea în care traim despre tot ceea ce înseamna consum de droguri într-un fel sau altul.
Daca prin actiunea ta, salvezi o singura viata de la decadere, considera ca ti-ai atins scopul, alaturi de noi toti ceilalti.

Daca doresti sa sustii aceasta campanie, afisaza pe blogul tau un banner, codul se preia de la: www.spunenudrogurilor.com vei fi sustinut si tu de aceasta campanie lasa un comentariu daca ne sustii sa te sustinem si noi Scuze de deranj

Anonymous said...

Zu am ras cu pofta de punctul 3, eu multi ani ( chiar si studenta fiind ) citeam in baie tot de pe absolut toate sticlele cu detergenti, vopseaua de par cand era cazul, creme, etc.Este o dambla de-a mea veche.Citeam insa in gand si nu cu voce tare :-)))