02 September 2009

Bagajul pentru maternitate

Pentru ca tot facusem lista dupa ce am nascut, here it goes, bagajul pentru maternitate - versiunea extinsa din care fiecare sa aleaga ce i se potriveste. Evident ca depinde de tipul de nastere, spital si de zilele petrecute in maternitate...

Eu am nascut prin cezariana si am stat in spital o saptamana (a fost o nastere cu probleme), insa asta a fost bine pana la urma pentru ca asa am reusit sa am lapte (am fost ajutata de asistente).


Bagajul pentru mama:
Igiena personala:
- gel de dus sau sapun
- deodorant
- periuta si pasta de dinti
- sampon (eventual)- la spitalul unde am nascut eu se putea face dus
- perie
- hartie igienica
- servetele umede
- batiste de hartie
- tampoane sau, pentru ca sunt unele spitale care nu recomanda tampoanele, 2-3 pachete de vata si role de tifon (pentru tampoane: vata fara tifon se va lipi, asa ca trebuie invelita in tifon). Inteleg ca sunt foarte bune tampoanele speciale pentru "maternity" (sunt diferite de tampoanele obisnuite.

Medicamente etc.:
- crema pt hemoroizi (am inteles ca e posibil sa fie nevoie)
- supozitoare cu glicerina (pentru constipatie- se poate intampla)
- betadina (am inteles ca este utila la nasterile naturale, pentru toaleta zonei intime- eu am nascut prin cezariana si nu am avut nevoie)
- trusa de anestezie- am inteles ca unele spitale nu au
- crema pentru sani- Garmastan (?)
- ceai pentru lactatie – unul pe baza de fenicul, chimen si anason, sunt diverse marci, eu am folosit Fares care e cel mai natural insa nu are un gust prea grozav si Hipp, care e mai dulce, se poate face instant si se bea si rece
- Galactogil- granule, tot pentru lactatie, foarte bune, le recomand- eu le mancam cu lingura. Si asta si ceaiul se iau si dupa aceea, pentru a avea lapte in continuare...
- mai sunt si alte solutii pentru lactatie, fiecare recomanda in functie de ce a folosit

Haine etc:
Prosoape (2 buc, unul pt sani), papuci (preferabil de plastic), halat, sosete mai subtiri si mai groase (am inteles ca sunt bune la nastere si dupa nastere, daca apar frisoane... eu nu am avut nevoie), chiloti mai comozi si lejeri (mai largi astfel incat sa nu deranjeze taietura de la epiziotomie sau de la cezariana)- exista si chilotii de unica folosinta (inteleg ca sunt foarte practici), sutien de alaptat
Camasi de noapte:
-pentru travaliu/nastere- inteleg ca e una de sacrificiu care se va murdari cu siguranta la nastere... eu am facut cezariana si era camasa de spital...
-pentru dupa nastere- de preferat cu maneca scurta pentru a nu jena eventualele perfuzii si neaparat cu nasturi in fata pentru a usura alaptatul

Diverse:

Tampoane pentru sani- in principiu orice marca e buna- e practic sa aiba lipici pe spate, pentru fixare (de ex. cele de la Sanosan nu au, iar cele de la Bella si Chicco au), sunt tare utile mai ales la febra laptelui. Inteleg ca: cele de la Avent au absorbtie buna, aspect si textura placute, dar sunt putin cam groase; cele de la Bella/Happy sunt prea groase si nici absorbtia nu e cine stie ce; iar cele de la Nuk sunt cele mai ok: foarte subtiri (in varianta subtire), textura catifelata si absorbtie excelenta pentru cat sunt de subtiri.
Pompa de muls – daca e cazul, pentru stimularea lactatiei, desfundarea canalelor si daca apare febra laptelui. Nu trebuie sa fie in bagajul de spital si nici chiar cumparata (mai ales ca e mai scumpa), insa sa poata fi adusa sau cumparata rapid, la nevoie. Eventual se poate folosi in spital- mie imi pusesera numele pe ea si mi-o sterilizau ei intre mese. Cele mai cunoscute sunt de la Avent- exista in varianta manuala si electrica. Eu am avut-o pe cea electrica si este incomparabil mai practica (dar si mai scumpa). A fost utila pentru ca m-am muls si dupa aceea-  poti chiar sa te mulgi mai mult si sa stochezi laptele- laptele se poate tine la frigider (o zi) sau la congelator (cateva luni) sau la nevoie poti sa lasi laptele pregatit sa i-l dea altcineva, ori poti sa pleci cu bebe la plimbare si laptele in biberon...
Apa plata sau ceai (pentru lapte trebuie baute multe lichide)
Mancare – la mine nu a fost cazul, dar am inteles ca e posibil sa fie nevoie in timpul travaliului sau imediat dupa nastere- atentie insa la alimentatia din timpul alaptarii
Pahar sau cana si tacamuri
Hainele pentru plecarea din maternitate- mie mi-au tinut hainele la garderoba cand m-am internat si am plecat acasa tot in ele
Colac de toaleta pt copii mici- nu am avut nevoie, dar inteleg ca e tare bun la nasterile normale, cand nu poti sa stai bine in fund
Portofel cu bani (preferabil 10, 50 si 100 RON)
Telefonul mobil + incarcatorul




Bagajul pentru bebe:
Mie la spital mi-au cerut pentru bebe scutece, servetele umede si crema pt fundulet, depinde si de zilele de internare- eu am tot dat.

Scutece – ~10-15 buc (eventual restul la indemana, sa poate fi aduse daca mai este nevoie)
Servetele umede pentru sters la fundulet- pentru acasa am luat cu cutie de plastic pentru ca sunt mai usor de manevrat- o recomand
Crema pentru fundulet- de ex. Bepanthen unguent- se gaseste si la tuburi mai mari si merita luata asa sau Weleda (f. buna)
Haine din bumbac – depinde de politica spitalului, daca il imbraca si cat timp e internat sau nu, la mine nu a fost cazul si au trebuit aduse doar la externare. Hainele se spala mereu inainte de a le imbraca bebe, chiar daca sunt noi. Teoria spune sa le si calci, eu le-am calcat doar prima data, de atunci nu am mai calcat nimic. De spalat eu le spal la programul pt rufe de bumbac si apoi ii mai dau clatire o data (ca sa scoata detergentul si balsamul, altfel risca sa faca dermatita). Exista un detergent special de bebe Dermalin, numai in farmaciile Sensiblu, insa eu am folosit mereu Persil Sensitive si nu am avut probleme. Ca balsam am folosit Lenor Sensitive. Ulterior am trecut la detergentii Eco-Friendly si nu au fost probleme. Am nascut in februarie, asa ca am avut:
- un body cu maneca lunga (preferabil genul cu capse in fata, e mai usor de imbracat) si o salopeta cu maneca lunga
- manusi
- caciulita: teoria spune ca se pune o caciulita de interior (care se leaga sub barbie) si caciulita de exterior, mai groasa- eu am renuntat repede la asta, insa la maternitate asa am dus
- genul acela de costum- sac de dormit din fas
- Atentie! Totul in pungi noi
Scaun de copil pentru masina- e cel mai sigur pentru bebe

Cam astea sunt, am sa scriu intr-un post viitor si despre ce e nevoie acasa :-)...

16 comments:

Anonymous said...

Caciulita de interior la ce temperatura se foloseste? Presupun ca tb sa fie frig...
>:D<

Irina

Monica said...

super, multumim mult Zu, foarte utila si practica listuta:)

Anonymous said...

ai un foto cu pompa? cam cat costa? merci!

Anonymous said...

Este foarte utila da, dar este ATAT de lunga, sunt atatea lucruri de care ai nevoie, ca ma sperie, si o sa se stranga si o gramada de bani.
Biine, presupun ca pt mamicile care nu vor alapta se mai restrange un pic, dar orisicat.
Cand spui "teoria zice" la cine/ce te referi?
Multumesc!
Irina

Monica said...

eu ma gandesc ca multe lucruri pot fi pregatite din timp, gen pampersi, hainute, obiecte de igiena intima...adica dk iei putin cate putin in fiecare luna, nu te afunzi in datorii cu 2 saptamani inainte de nastere...right?:)

Zu said...

@Irina si forfecutsa: Multumesc, sper sa fie de ajutor ca punct de plecare in alcatuirea listei proprii :-).

"Teoria zice" inseamna ce informatii am adunat si eu de la prieteni, rude, din lecturi etc. si am vazut ca se cam repeta. De unde am dedus eu ca asta e cam opinia generala si am trecut-o la "teoria zice" :D.

Iar cu lista... tot asa, am adunat informatiile, le-am pus pe hartie si m-am dus cu ea la doua prietene care nascusera deja: fiecare mi-a corectat/ adaugat/ comentat pe ea si eu am facut o complilatie intre cele doua (unde s-au suprapus opiniile am stiut ca e ceva de care chiar am nevoie). Si dupa ce am nascut am mai corectat si eu putin :-).

Lista poate sa fie mai scurta daca se merge la maternitate si cu un bagaj mai mic (strictul necesar) si se cumpara ulterior chestiile in plus, daca se dovedeste ca e nevoie de ele (de exemplu: pompa, crema pentru hemoroizi, ceaiul de lactatie...). Eu am pus varianta mai lunga pentru ca e mai simplu sa ai deja o idee de ce vrei sa cumperi, decat sa te intrebi atunci.

Si da, se pot cumpara din timp, sau se pot pune bani deoparte pentru tot ce inseamna "nastere"- costa destul de mult :D...

@Irina: Caciulita de interior... well, eu am nascut in februarie si il culcam cu caciulita respectiva la inceput- nu mai stiu cate grade erau in casa, o temperatura rezonabila totusi, insa noua ni se parea ca noaptea e frig pentru el, mai ales ca era foarte mic (la nastere a avut 2300g). Am renuntat insa foarte repede la ea.

@Anonymous: Ar trebui sa incep sa iau bani de reclama de la Philips, le promovez produsele :-)). Pompa este aceasta http://www.pcfun.ro/docs/79371_SCF292_13.pdf si nu stiu sa spun daca merita luata- probabil pentru o mama care nu are probleme cu lactatia si nu planuieste sa depoziteze lapte este o investitie proasta, de aceea zic eu ca poate e mai bine sa fie cumparata ulterior, daca este cazul.

mariamirabela said...

Mie mi-au fost foarte utile tampoanele speciale pentru "maternity" (sunt diferite de tampoanele obisnuite) si chilotii de unica folosinta. Fac toti banii!

Tampoane de sani am avut de la Avent (absorbtie buna, aspect si textura placute, dar cam groase pentru gustul meu), de la Bella/Happy (prea groase, nici absorbtia nu era cine stie ce), de bumbac de la Avent (ok, dar cam groase) si de la Nuk. Astea de la Nuk mi-au placut cel mai mult: foarte subtiri (in varianta subtire), textura catifelata si absorbtie excelenta pentru cat sunt de subtiri.

Zu said...

:-) de adaugat la lista... o si updatez, multumesc de info

Zu said...

Buna, multumesc dar nu, pe moment am ales sa nu pun link-uri.

Monica said...

Zu,
Hai sa te bombardez cu intrebari:D
1. Tu cum ai pregatit "garderoba" bebelusului? Adica ai luat din timp x body-uri de tip y, sau cum?

2. Ce produse de ingrijire ai folosit pe timpul sarcinii?

3. Ce produse de ingrijire ai cumparat pentru bebe? Renteaza sa cumperi in cantitati mai mari, din timp?

O sa-mi mai vina idei si promit sa te bombardez:D

Pupici

Mon

P.s.: mi-e dor de stat la povesti cu tine si zau ca anul asta tre sa ne vedem live :D

Zu said...

@forfecutsa: Musai sa ne vedem, avem un an intreg sa tot gasim o fereastra comuna :-). Cat despre intrebari, poate iti e mai usor pe mail - ma ai deja in messenger asa ca ma poti lua la interogatoriu cand vrei, pana atunci eu raspund aici:

1. Eu am avut multe haine primite de la cumnata mea, insa recomand sa cumperi din timp strictul necesar si apoi, in functie de nevoi, sa mai dea sotul/mama/soacra/etc. o fuga si sa cumpere ce mai trebuie. Dar e mai bine sa nu te trezesti fara nimic, totul e deja haotic, o sursa de stres in plus e tot ce mai lipseste, plus ca inainte ai timp sa le aduni in liniste si cu capul limpede.

2. Eu am folosit gama Mustela, speciala pentru gravide si am fost multumita de ea, dar acum probabil ca m-as interesa si de variantele de creme organice, merita cercetat. Oricum, chestiunea semnelor tine si de tipul de piele al mamei: cunosc persoane care mai ca nu au facut baie in creme :D si tot au ramas cu vergeturi.

3. Nu cred ca renteaza, pentru ca se poate dovedi ca e alergic la ele sau ca pur si simplu nu iti place cum ii curata pielea etc. Eu am folosit Mustela, e un produs 2 in 1 care e super pentru ca nu are capac, doar se apasa pe el si iese crema - chestia asta e incredibil de utila cand speli copilul. Recomand produsele 2 in 1 si daca au si dozator e si mai bine. Apoi am trecut in zona produselor organice (am invatat din mers si acum sunt fan Plafar si DM :D).

Asta e varianta de raspuns pe scurt, dar sunt perfect capabila sa detaliez subiectul pana cand ajung la dimensiunile unui roman, just ask :D.

Anonymous said...

Buna... Cat timp se sta in maternitate in cazul nasterii naturale?

Anonymous said...

la nasterea naturala,in cateva zile daca esti ok te externeaza.

Zu said...

Si eu stiu ca e o chestiune de una-doua- trei zile la nasterea naturala.

Giulia said...

am fost la curs ede puericultura
nu e nevoie de caciula decat 30 min dupa baie si afara,atat.

Zu said...

@Giulia: asta au spus? Multumesc pentru info, nu stiam, eu am nascut pe repede inainte si nu am mai ajuns la curs :D, asa ca am invatat din mers.